Vi skal satse på el-biler

Det er min politiske overbevisning at el-bilerne er en del af fremtiden i den danske transport. De har mange fordele:

  • De kan køre på el produceret af mange grønne, vedvarende energikilder som vind og sol.
  • Deres batterier kan fungere som lager for grøn energi om natten når vindmøllerne kører, men vi alle sover og ikke bruger energien.
  • De forurener og støjer ikke i vores byer. Det betyder et bedre og rolige bymiljø ligesom det betyder at mange færre mennesker vil dø af sygdomme, der kommer af forurening fra traditionelle biler.
  • De sænker CO2-udledningen og mindsker dermed klimakrisen.
  • De er langt mere energieffektive end almindelige biler. Vi får altså meget bedre udnyttelse af vores knappe ressourcer.
  • Men i dag indledte Dansk Folkeparti. så et angreb på elbilerne, og ville fjerne afgiftsfritagelsen, der løber til 2012, og i stedet bruge penge på bioethanol.


    Jeg er enig i at vi også skal være med på udviklingen omkring bioethanol. Det er et område som den borgerlige regering sammen med DF har forsømt.


    Men det skal ikke være på bekostning af el-bilerne. Mange store traditionelle bilproducenter planlægger at sende deres elbiler på markedet i 2011 og 2012. Disse biler vil have en rækkevidde på en opladning, der overstiger de fleste danskeres almindelige kørselsbehov.


    Problemet er at den borgerlige regering ikke har lagt en politik frem om hvad Danmark vil med elbiler. Ingen ved hvad regeringen vil mht. afgiftspolitik eller batteristandarder osv.? Det er altså ret umuligt at lave bare en lille smule langsigtet planlægning på området for investorer, almindelige billister og kommunerne for den sags skyld. Regeringens manglende politik er altså det reelle problem for el-bilerne.

    Jeg arbejder i Hvidovre Kommune for at vi får el-biler i kommunalt regi og at vi gør det muligt for almindelige bilister i Hvidovre at erhverve sig og benytte en el-bil. Men når regeringen ikke kan fortælle os noget om hvilken standard Danmark satser på eller hvilken afgiftspolitik vi kan regne med, så lægger de hindringer i vejen.


    Men jeg og SF vil fortsætte arbejdet for de miljøvenlige elbiler i Hvidovre, og så håber vi at DF og regeringen snart kommer på banen.

    Anders Wolf Andresen

    32 år. Medlem af SFU/SF Siden 2000. Valgt til kommunalbestyrelsen i 2009. Statskundskaber. Udviklingskonsulent i Kalundborg Kommune på Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet. Jeg brænder for SF’s folkesocialistiske værdier - og jeg arbejder benhårdt for at føre dem ud i livet som kommunalbestyrelsesmedlem. Jeg håber at kunne fortsætte arbejdet med at gøre Hvidovre til en mere grøn og progressiv velfærdskommune, der tager sig godt af både børn, ældre, socialt udsatte og miljøet.

    Udgivet i El-biler, Energi, Klima, Kommuner, Miljø

    Skriv et svar

    Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

    *

    SF Hvidovre i pressen
    • Ny kandidat hos SF
      Hvidovre Avis 10. februar 2021
      Kristine Amalie Rostgård har hen over efteråret og vinteren gjort sig bemærket som lokal tovholder for #HvorErDerEnVoksen. Her har hun kæmpet for, at der kommer fokus på normeringerne i Hvidovres daginstitutioner, og at et mere virkelighedstro billede kommer til syne.
    • I det kolde gys for en god sag
      Hvidovre Avis 10. februar 2021
      I lørdags hoppede SF’s lokale folketingskandidat Rasmus Henriksen og borgmesterkandidat Anders Wolf Andresen i det iskolde vand i Hvidovre Havn. Nogle dage i forvejen havde de oprettet en indsamling til Danmarks Indsamlingen, hvor de lovede at tage en svømmetur i det kolde vand, hvis beløbet blev nået. Da målet på 2.500 kr. allerede var nået i fredags, så blev løftet indfriet med højt humør i frostgrader og isfyldt farvand lørdag eftermiddag.