Metroen skal til Hvidovre

Det er faktisk ikke en utopisk tanke. Det er en tanke, der ligger lige for og det vil være sundt, at vi tager den debat i Hvidovre nu, siger SF´s lokale folketingskandidat.

Således siger SF’s Anders Wolf Andresen. Og han fortsætter:

– Det er rigtigt fint, at bus 132 har fået nogle ekstra afgange på Hvidovrevej. Men skal vi have Hvidovre til at udvikle sig endnu mere positivt med ny bymidte og meget andet, så skal vi gribe de oplagte muligheder, der faktisk byder sig for Hvidovre. Det kræver dog, at vi tør tænke lidt visionært og frem i tiden.

Metroen kommer til Ny Ellebjerg i Valby og dermed kommer den så tæt på Hvidovre, at det er en oplagt tanke at få den til at fortsætte de blot cirka tre km. til Hvidovre Hospital. Her vil den have et stort passagergrundlag, som kun vil stige markant med den kommende udvidelse af hospitalet. Vi ved, at udvidelsen af hospitalet kommer til at betyde en massiv stigning i trafikken. Samtidig vil metroen servicere en del af Hvidovre med kollektiv trafik, hvor der er langt til s-togene.

En sådan forbedring af den kollektive trafik med metro til Hvidovre vil mindske trængslen, mindske partikelforurening i byen og sænke CO2-udslippet…

Visionære idéer

Metroen til Ny Ellebjerg station er del af den såkaldte Sydhavnslinje (M4), der ventes at stå klar i 2023.

– Det kan synes som lang tid, siger Anders Wolf Andresen:

– Men det er nu vi i Hvidovre skal tage debatten og beslutningerne, for det tager mange år at planlægge, finansiere og bygge en metro.

Det vil selvfølgelig koste penge, men udover at Hvidovre lige har fået et par hundrede millioner i kassen fra tilbagekøbsrettigheder på ejendomme og i øvrigt har en sund økonomi, så har både Region Hovedstaden og Københavns Kommune en klar interesse i at få metroen til Hvidovre Hospital. Derudover har staten også deltaget med midler ved de andre metrobyggerier…

– Der er selvfølgelig en masse praktisk og økonomisk, der skal undersøges og forhandles, pointerer Anders Wolf:

– Eksempelvis bør man overveje, om Hvidovre skal søge om optagelse i Metroselskabet, der i dag ejes af København, Frederiksberg og staten.
Hvidovre er i forvejen med i letbane-samarbejdet i ring 3 i Københavns Omegn. Letbanen skal også drives af Metroselskabet, så det er kendte samarbejdspartnere for Hvidovre.

Vil man tænke endnu mere visionært, så er det på sigt en mulighed at forbinde metroen gennem en station i Hvidovre til den kommende letbane i Ring 3. Det er en tanke som blandt andet Valby Lokaludvalg allerede har bragt på banen.

Lad os tage debatten og komme tættere på beslutningerne, så Hvidovre kan få en metrostation og komme tættere på “byen”, slutter Anders Wolf…

Anders Wolf Andresen

32 år. Medlem af SFU/SF Siden 2000. Valgt til kommunalbestyrelsen i 2009. Statskundskaber. Udviklingskonsulent i Kalundborg Kommune på Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet. Jeg brænder for SF’s folkesocialistiske værdier - og jeg arbejder benhårdt for at føre dem ud i livet som kommunalbestyrelsesmedlem. Jeg håber at kunne fortsætte arbejdet med at gøre Hvidovre til en mere grøn og progressiv velfærdskommune, der tager sig godt af både børn, ældre, socialt udsatte og miljøet.

Udgivet i Byudvikling, FV15, Klima, Kollektiv trafik, Læserbreve, Letbane

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

SF Hvidovre i pressen
  • Ny kandidat hos SF
    Hvidovre Avis 10. februar 2021
    Kristine Amalie Rostgård har hen over efteråret og vinteren gjort sig bemærket som lokal tovholder for #HvorErDerEnVoksen. Her har hun kæmpet for, at der kommer fokus på normeringerne i Hvidovres daginstitutioner, og at et mere virkelighedstro billede kommer til syne.
  • I det kolde gys for en god sag
    Hvidovre Avis 10. februar 2021
    I lørdags hoppede SF’s lokale folketingskandidat Rasmus Henriksen og borgmesterkandidat Anders Wolf Andresen i det iskolde vand i Hvidovre Havn. Nogle dage i forvejen havde de oprettet en indsamling til Danmarks Indsamlingen, hvor de lovede at tage en svømmetur i det kolde vand, hvis beløbet blev nået. Da målet på 2.500 kr. allerede var nået i fredags, så blev løftet indfriet med højt humør i frostgrader og isfyldt farvand lørdag eftermiddag.