Metroen skal til Hvidovre

Det er faktisk ikke en utopisk tanke. Det er en tanke, der ligger lige for og det vil være sundt, at vi tager den debat i Hvidovre nu, siger SF´s lokale folketingskandidat.

Således siger SF’s Anders Wolf Andresen. Og han fortsætter:

– Det er rigtigt fint, at bus 132 har fået nogle ekstra afgange på Hvidovrevej. Men skal vi have Hvidovre til at udvikle sig endnu mere positivt med ny bymidte og meget andet, så skal vi gribe de oplagte muligheder, der faktisk byder sig for Hvidovre. Det kræver dog, at vi tør tænke lidt visionært og frem i tiden.

Metroen kommer til Ny Ellebjerg i Valby og dermed kommer den så tæt på Hvidovre, at det er en oplagt tanke at få den til at fortsætte de blot cirka tre km. til Hvidovre Hospital. Her vil den have et stort passagergrundlag, som kun vil stige markant med den kommende udvidelse af hospitalet. Vi ved, at udvidelsen af hospitalet kommer til at betyde en massiv stigning i trafikken. Samtidig vil metroen servicere en del af Hvidovre med kollektiv trafik, hvor der er langt til s-togene.

En sådan forbedring af den kollektive trafik med metro til Hvidovre vil mindske trængslen, mindske partikelforurening i byen og sænke CO2-udslippet…

Visionære idéer

Metroen til Ny Ellebjerg station er del af den såkaldte Sydhavnslinje (M4), der ventes at stå klar i 2023.

– Det kan synes som lang tid, siger Anders Wolf Andresen:

– Men det er nu vi i Hvidovre skal tage debatten og beslutningerne, for det tager mange år at planlægge, finansiere og bygge en metro.

Det vil selvfølgelig koste penge, men udover at Hvidovre lige har fået et par hundrede millioner i kassen fra tilbagekøbsrettigheder på ejendomme og i øvrigt har en sund økonomi, så har både Region Hovedstaden og Københavns Kommune en klar interesse i at få metroen til Hvidovre Hospital. Derudover har staten også deltaget med midler ved de andre metrobyggerier…

– Der er selvfølgelig en masse praktisk og økonomisk, der skal undersøges og forhandles, pointerer Anders Wolf:

– Eksempelvis bør man overveje, om Hvidovre skal søge om optagelse i Metroselskabet, der i dag ejes af København, Frederiksberg og staten.
Hvidovre er i forvejen med i letbane-samarbejdet i ring 3 i Københavns Omegn. Letbanen skal også drives af Metroselskabet, så det er kendte samarbejdspartnere for Hvidovre.

Vil man tænke endnu mere visionært, så er det på sigt en mulighed at forbinde metroen gennem en station i Hvidovre til den kommende letbane i Ring 3. Det er en tanke som blandt andet Valby Lokaludvalg allerede har bragt på banen.

Lad os tage debatten og komme tættere på beslutningerne, så Hvidovre kan få en metrostation og komme tættere på “byen”, slutter Anders Wolf…

Anders Wolf Andresen

32 år. Medlem af SFU/SF Siden 2000. Valgt til kommunalbestyrelsen i 2009. Statskundskaber. Udviklingskonsulent i Kalundborg Kommune på Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet. Jeg brænder for SF’s folkesocialistiske værdier - og jeg arbejder benhårdt for at føre dem ud i livet som kommunalbestyrelsesmedlem. Jeg håber at kunne fortsætte arbejdet med at gøre Hvidovre til en mere grøn og progressiv velfærdskommune, der tager sig godt af både børn, ældre, socialt udsatte og miljøet.

Udgivet i Byudvikling, FV15, Klima, Kollektiv trafik, Læserbreve, Letbane

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

SF Hvidovre i pressen
  • Er demokrati en syltekrukke?
    Hvidovre Avis 19. maj 2021
    I har helt ret. I stillede forslag om, at Hvidovre Kommune skulle tilmelde sig og betale kontingent med mulighed for tilkøb af yderligere konsulentydelser i ”Vild med Vilje”. Det skete kort efter et populært TV-program om vild natur og masser af engagerede borgere.
  • Hvorfor undlod hun at stemme?
    Hvidovre Avis 12. maj 2021
    SF havde et forslag på kommunalbestyrelsesmødet den 27. april. Forslaget handlede om, at Hvidovre Kommune sikrer, "at borgerne ikke modtager indgribende afgørelser fra kommunen med digital post i weekends og helligdage eller umiddelbart op til disse". Alt i alt et forslag der fortjener at blive vedtaget i en ny og mere tidssvarende version.