Metroen skal til Hvidovre

Det er faktisk ikke en utopisk tanke. Det er en tanke, der ligger lige for og det vil være sundt, at vi tager den debat i Hvidovre nu, siger SF´s lokale folketingskandidat.

Således siger SF’s Anders Wolf Andresen. Og han fortsætter:

– Det er rigtigt fint, at bus 132 har fået nogle ekstra afgange på Hvidovrevej. Men skal vi have Hvidovre til at udvikle sig endnu mere positivt med ny bymidte og meget andet, så skal vi gribe de oplagte muligheder, der faktisk byder sig for Hvidovre. Det kræver dog, at vi tør tænke lidt visionært og frem i tiden.

Metroen kommer til Ny Ellebjerg i Valby og dermed kommer den så tæt på Hvidovre, at det er en oplagt tanke at få den til at fortsætte de blot cirka tre km. til Hvidovre Hospital. Her vil den have et stort passagergrundlag, som kun vil stige markant med den kommende udvidelse af hospitalet. Vi ved, at udvidelsen af hospitalet kommer til at betyde en massiv stigning i trafikken. Samtidig vil metroen servicere en del af Hvidovre med kollektiv trafik, hvor der er langt til s-togene.

En sådan forbedring af den kollektive trafik med metro til Hvidovre vil mindske trængslen, mindske partikelforurening i byen og sænke CO2-udslippet…

Visionære idéer

Metroen til Ny Ellebjerg station er del af den såkaldte Sydhavnslinje (M4), der ventes at stå klar i 2023.

– Det kan synes som lang tid, siger Anders Wolf Andresen:

– Men det er nu vi i Hvidovre skal tage debatten og beslutningerne, for det tager mange år at planlægge, finansiere og bygge en metro.

Det vil selvfølgelig koste penge, men udover at Hvidovre lige har fået et par hundrede millioner i kassen fra tilbagekøbsrettigheder på ejendomme og i øvrigt har en sund økonomi, så har både Region Hovedstaden og Københavns Kommune en klar interesse i at få metroen til Hvidovre Hospital. Derudover har staten også deltaget med midler ved de andre metrobyggerier…

– Der er selvfølgelig en masse praktisk og økonomisk, der skal undersøges og forhandles, pointerer Anders Wolf:

– Eksempelvis bør man overveje, om Hvidovre skal søge om optagelse i Metroselskabet, der i dag ejes af København, Frederiksberg og staten.
Hvidovre er i forvejen med i letbane-samarbejdet i ring 3 i Københavns Omegn. Letbanen skal også drives af Metroselskabet, så det er kendte samarbejdspartnere for Hvidovre.

Vil man tænke endnu mere visionært, så er det på sigt en mulighed at forbinde metroen gennem en station i Hvidovre til den kommende letbane i Ring 3. Det er en tanke som blandt andet Valby Lokaludvalg allerede har bragt på banen.

Lad os tage debatten og komme tættere på beslutningerne, så Hvidovre kan få en metrostation og komme tættere på “byen”, slutter Anders Wolf…

Anders Wolf Andresen

32 år. Medlem af SFU/SF Siden 2000. Valgt til kommunalbestyrelsen i 2009. Statskundskaber. Udviklingskonsulent i Kalundborg Kommune på Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet. Jeg brænder for SF’s folkesocialistiske værdier - og jeg arbejder benhårdt for at føre dem ud i livet som kommunalbestyrelsesmedlem. Jeg håber at kunne fortsætte arbejdet med at gøre Hvidovre til en mere grøn og progressiv velfærdskommune, der tager sig godt af både børn, ældre, socialt udsatte og miljøet.

Udgivet i Byudvikling, FV15, Klima, Kollektiv trafik, Læserbreve, Letbane

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

SF Hvidovre i pressen
  • Budget 2020 skydes i gang på markedsdagen
    Hvidovre Avis 25. juni 2019
    Skal der flere pædagoger i dine børns daginstitution? Skal der udliciteres mere, så vi kan sætte skatten ned? Få svar på disse spørgsmål og meget mere, når SF og Venstre på lørdag den 29. juni kl. 10.30 skyder debatten om kommunens budget for 2020 i gang på Kæmpernes Markedsdag foran Hvidovre Rådhus. Det foregår i SF’s telt og de to debattører er kommunalbestyrelsesmedlemmerne Torben Nowicki Rasmussen fra Venstre og Anders Wolf Andresen fra SF. Kom og stil dit spørgsmål eller fortæl hvad du synes skattekronerne skal bruges på næste år.
  • 21-årige Kira bliver yngste dansker i Bruxelles: ”Det er helt vildt”
    Lorry 27. maj 2019
    - Det bliver vildt, og jeg er lidt i chok. Sådan lyder de første ord, fra SF’eren Kira Peter-Hansen i telefonen mandag aften. For kort tid siden modtog hun nyheden om, at partifællen Karsten Hønge, der er politisk ordfører i Folketinget, har takket nej til plads i EU-Parlamentet - også selv om folketingsvalget først afgøres 5. juni. I stedet går pladsen altså til 21-årige Kira Peter-Hansen, der til daglig er studerende. Dermed bliver hun det yngste danske medlem nogensinde, og måske bliver hun endda det yngste medlem i hele Europa.