
Anders Wolf Andresen
Desværre er det blevet sådan i dag, at politiet reelt ikke udfører parkeringskontrol. Når der så heller ikke er kommunal parkeringskontrol, så er der nærmest “lovløse” tilstande. Det er til stor gene for eksempelvis trafiksikkerheden når ulovligt parkerede biler holder ved kryds og spærrer oversigtsforholdene. Noget der er et udbredt og nærmest dagligt fænomen, hvor jeg bor. Jeg tror mange vil kunne pege på lignende forhold.
Der bliver i dag parkeret uhensigtsmæssigt, så man er til gene for trafiksikkerheden for både bilister, cyklende og gående. Jeg tænker særligt på børnene, der kan have svært ved at overskue trafikken når udsynet spærres af ulovligt parkerede biler og varevogne.
Kommunal parkeringskontrol er derfor ikke en hetz mod alle os, der kører i bil i Hvidovre. Tværtimod er det en hjælp til alle os, der gør vores bedste for at overholde reglerne og gerne vil parkere lovligt og sikkert.
Parkeringskontrollen skal være præventiv, således at man igen ved, at i Hvidovre skal man parkere efter reglerne, for ellers risikerer man en bøde. Ordningen skal ikke fungere som en “ekstra skat”, tanken er at økonomien i ordningen helst bare skal hvile i sig selv. Måske en del af vagtordningen kan være fleksjob, så der kommer en social dimension på det også.
Der skal ikke være parkeringsvagter på hvert et gadehjørne, – vi har så mange andre vigtige ting at bruge lønkroner på, – og da staten har indført en ny ordning der betyder at kommunen skal betale det meste af bødeindtægterne (70%) til staten, så det er næsten ren udgift kommunalt og vil aldrig blive en “pengemaskine” for kommunen, som nogle har antydet.
Når nogle biler i dag “smides”, hvor de åbenlyst ikke skal, er det provokerende for mange almindelig borgere, der godt kan følge reglerne, og det kan være til stor gene og fare for andre trafikanter. Formålet med parkeringskontrollen er at vi skal have orden og styr på de ulovlige parkeringer, så vi øger trafiksikkerheden.
Skriv et svar