SF foreslår forundersøgelse af metro til Hvidovre

Anders Wolf Andresen

Anders Wolf Andresen

Den socialdemokratiske regering har fremlagt deres infrastrukturplan. Den kollektive trafik og særligt metroen til Hvidovre og Vestegnen er desværre helt fraværende. Det skal vi have ændret – både af hensyn til klimaet, trængslen og os der bor her. I de igangværende trafikforhandlinger skal vi derfor have en forundersøgelse af metroen til Hvidovre og gerne til Rødovre med. Det arbejder vi for i SF Hvidovre. Det er afgørende for, at der sker noget i sagen med at få metro hertil!

Tilbage i 2016 skrev vi i SF Hvidovre et høringssvar til helhedsplanen for Hvidovre Bymidte, hvor SF foreslog at der skulle tænkes en metro ind. Vi tegnede selv kortet, for der var ingen der havde arbejdet med idéen før. Siden tog det fart og i dag er Rødovre Kommune med ombord, og vi har i kommunen professionelle rapporter og fagfolk på til at hjælpe os med at udbygge idéen og grundlaget. Men på Christiansborg og i den socialdemokratiske regerings trafikudspil mangler metroen desværre.

Metrolinjerne i Københavns Kommune har været en stor succes. I stedet for kun at fokusere på at udvide metroen indenfor Københavns kommune, så mener vi, at det er på tide at undersøge om metroen kan forlænges udenfor København Kommunes grænser, så der også er grøn og moderne infrastruktur udenfor København. Det vil mindske trængslen, som er massiv på Vestegnen. Flere og flere bosætter sig i og omkring hovedstaden.

Imens der nu på Københavns Kommunes side af kommunegrænsen udvides med metro til Ny Ellebjerg, så har de fleste partier i Hvidovre været ude og give deres opbakning til idéen om en metro til Hvidovre. I SF har vores idé siden 2016 været, at vi ville have en metro til Hvidovre Hospital og gerne med et stop i den nye bymidte. Rødovre Kommune ønsker at få metroen videre til Rødovre Centrum og det vil jo kun være en fordel for os i Hvidovre.

Nu er det bare på tide at der sker noget! Alle snakker og giver deres opbakning i Hvidovre. Ja, selv socialdemokraternes egen overborgmesterkandidat i København bakker offentligt op om metroen til Hvidovre Hospital.

Men det er Folketinget, der skal på banen, hvis beslutningerne, lovgivningen og finansieringen skal på plads. Vi har derfor taget kontakt til vores trafikordfører på Christiansborg for at foreslå at en en forundersøgelse af metroen kommer med i de kommende trafikforhandlinger på Christiansborg. Det er det naturlige næste skridt, så der fra statsligt hold kan blive regnet på løsninger og økonomien. Det arbejder vi for i SF, så metroen kan komme et skridt tættere på Hvidovre. Vi opfordrer alle andre partier til at gøre det samme, så vi sammen kan gå skridtet videre end blot at tale om metroen!

Anders Wolf Andresen

Medlem af SFU/SF Siden 2000. Valgt til kommunalbestyrelsen i 2009. Statskundskaber. Udviklingskonsulent i Kalundborg Kommune på Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedsområdet. Jeg brænder for SF’s folkesocialistiske værdier - og jeg arbejder benhårdt for at føre dem ud i livet som kommunalbestyrelsesmedlem. Jeg håber at kunne fortsætte arbejdet med at gøre Hvidovre til en mere grøn og progressiv velfærdskommune, der tager sig godt af både børn, ældre, socialt udsatte og miljøet.

Udgivet i Bæredygtighed, Byudvikling, Folketinget, Kollektiv trafik, Læserbreve, Metro, Støj

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

SF Hvidovre i pressen
  • Socialdemokratisk højborg vakler
    Lorry 18. oktober 2021
    SF har tre mandater i kommunalbestyrelsen i dag, og det kan sagtens ske, at partiet går frem til kommunalvalget. Socialdemokratiet vil formentlig søge opbakning hos SF for at skabe et flertal bag Helle Adelborg som borgmester, men det er ikke sikkert, at det er nok for Anders Wolf Andresen. Det er nemlig ikke utænkeligt, at der kan dannes et flertal udenom Socialdemokratiet, hvis der ellers kan opnås enighed mellem partierne.
  • Er demokrati en syltekrukke?
    Hvidovre Avis 19. maj 2021
    I har helt ret. I stillede forslag om, at Hvidovre Kommune skulle tilmelde sig og betale kontingent med mulighed for tilkøb af yderligere konsulentydelser i ”Vild med Vilje”. Det skete kort efter et populært TV-program om vild natur og masser af engagerede borgere.